Wednesday, January 7, 2009

Dialek Utara <> Bahasa Melayu Standard

(1) Tadi cek jumpa Mak Long kat pekan.
Sebentar tadi, saya berjumpa Mak Long di pekan
(2) Amat jom teman aku pi Batu Hampaq?
Amat sudikah menemani saya pergi air terjun?
(3) Kucin tu makan burung.
Kucing itu makan burung.
(4) Hampa nak makan tang mana?
Kamu semua hendak makan di mana?
(5) Amboi maghin pi tengok bola tak ajak aku noh.
Amboi kelmarin pergi tengok bola tidak mempelawa saya.
(6) Kari kambin tu dah basi.
Kari kambing itu sudah basi.
(7) Depa kata pesta tak bes taun ni
Mereka memberitahu pesta kurang menarik tahun ini.
(8) Kasut Bob tecabut tapak masa men bola.
Kasut Bob tercabut tapak ketika bermain bola.
(9) Cantik hang ari ni noh.
Cantik awak hari ini.
(10) Akim rindhu Dr Radiah sampai mamai dalam tidoq.
Akim merindui Dr Radiah hingga mengigau ketika tidur.

1 comment:

  1. Ijoy:

    Saya mengesani beberapa kesalahan bahasa untuk bahagian bahasa Melayu baku. Perbaikinya. Nyatakan juga dialek apa yang anda gunakan sebagai dialek ibunda anda. Untuk (10), memang benarkah dialek anda menggunakan perkataan 'merindu'? Adakah anda telah dipengaruhi oleh bahasa Melayu baku?

    ReplyDelete